Hoe de villawijken van Hilversum zijn ontstaan

Hilversum telt een relatief groot aantal 19 -eeuwse villa’s. Vanaf ongeveer 1850 werden de zogenaamde ‘villaparken’ aangelegd. Deze villaparken droegen bij aan een bepaalde aanblik van het Gooi. Een symbool van status, macht en geld.

Het laatste deel van de 19e eeuw was een periode van welvaart in Nederland en dat zorgde voor een bevolkingsklasse die vermogend werd en ‘op stand’ wilde wonen. Op meerdere plekken in het land kregen deze groep mensen de mogelijkheid zich te kunnen onderscheiden van het ‘gewone werkvolk’. Ook in Hilversum kwam dit opgang, zeker door de aangelegde spoorlijn tussen Amsterdam-Hilversum waardoor men snel in de hoofdstad kon zijn, vond men dit al snel een interessante omgeving om zich te kunnen vestigen.

Voor de elite

De villaparken behoorde tot Nederlands fraaiste en meest luxueuze woongebieden van die tijd (1880-1900). Kronkelende lanen met grote indrukwekkende eiken vormde het pad/de weg richting de statige panden. De vaderlandse elite kon dit bewonen en laten bouwen. De hele dag waren mensen rondom het huis in de weer voor de verzorging van de tuin en overige dienstverleningen.

Na de ontwikkeling van Trompenberg, tegenwoordig bekend als Trompenberg-Noord en Trompenberg-Zuid, volgde de andere villaparken als:

  • Nimrodpark
  • Kannesheuvelpark
  • Diergaardepark
  • Het witte Huis

Deze liggen gesitueerd in Noordwest-Hilversum. Later werden ook in het Zuiden van de plaats villaparken aangelegd, dit zijn:

Benieuwd hoe deze villaparken er tegenwoordig uitzien? Ontdek de wijken en buurten van Hilversum en leer de mediastad ook van een andere kant kennen.

Naast deze ‘woonparken’ kent Hilversum ook een aantal (natuur)parken, zoals Laapersveld en de Botanische tuin met exotische planten. Bijzondere plekken voor verkenning, ontspanning en gewoon een frisse neus.

Deel het met een ander

Dit vind je misschien ook leuk

Laat deze buurt weten dat je interesse hebt om er te komen wonen

Dit kunt u verwachten:

  • wij versturen een kaartje naar elk huishouden in de buurt;
  • wij proberen met social media deze bewonersgroep zo goed mogelijk te bereiken;
  • Oproep via social media
  • Uw oproep krijgt een vermelding op onze website.

Aan deze service zijn kosten gebonden. Kosten variëren per buurt. Het aantal huishoudens is hierin bepalend. Wij mailen u terug met daarin een passend voorstel.

Zoekopdracht